Chipmaand om honden en katten te chippen en registreren
De maand juni zal ook dit jaar weer in het teken staan van het chippen en registreren van je huisdier. De campagne "Juni Chipmaand!" wordt georganiseerd door het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren (LICG) en diverse partijen uit de gezelschapsdierenbranche. Vele dierenartsenpraktijken en asielen ondersteunen dit met speciale chipacties. Het LICG adviseert alle honden en kattenbezitters die hun dier nog niet hebben laten chippen dit vooral nog vóór de vakantie te regelen. Mensen die hun dier wel gechipt hebben doen er goed aan te checken of de gegevens nog correct zijn.
Juist in de vakantieperiode raken veel huisdieren zoek. Huisdieren die mee gaan naar de camping of een huisje verdwalen eerder in een nieuwe omgeving. Een huisdier dat thuisblijft of bij een oppas wordt achtergelaten kan ook nog wel eens weglopen omdat de situatie vreemd is of omdat de oppas niet zo goed bekend is met het dier. Een dier dat gechipt is én bij een databank geregistreerd staat, kan gemakkelijk met zijn baasje herenigd worden. Zonder chip kan het dier niet geïdentificeerd worden en zonder registratie bij een databank zijn de adresgegevens van de eigenaar niet bekend. Het LICG wijst er op dat het belangrijk is dat huisdiereigenaren er voor zorgen dat de adresgegevens in de databank up-to-date blijven. "Identificeren, registreren en controleren" is dan ook het advies.
Ten onrechte gaan veel huisdierbezitters er vanuit dat de dierenarts die het huisdier chipt ook zorgt voor de registratie. Dit is echter lang niet altijd het geval. Sommige dierenartsen doen dit wel, anderen geven de eigenaar een foldertje mee waarop staat hoe men de registratie zelf kan regelen. Dit wordt echter vaak niet begrepen of vergeten. Ook als een huisdier wel geregistreerd is, wordt er vaak niet aan gedacht om een telefoonnummer- of adreswijziging door te geven. Dat is betreurenswaardig want bij het vermist raken van een dier heeft de vinder niets aan alleen een chipnummer zonder de daaraan gekoppelde gegevens van de eigenaar.
Juist in de vakantieperiode raken veel huisdieren zoek. Huisdieren die mee gaan naar de camping of een huisje verdwalen eerder in een nieuwe omgeving. Een huisdier dat thuisblijft of bij een oppas wordt achtergelaten kan ook nog wel eens weglopen omdat de situatie vreemd is of omdat de oppas niet zo goed bekend is met het dier. Een dier dat gechipt is én bij een databank geregistreerd staat, kan gemakkelijk met zijn baasje herenigd worden. Zonder chip kan het dier niet geïdentificeerd worden en zonder registratie bij een databank zijn de adresgegevens van de eigenaar niet bekend. Het LICG wijst er op dat het belangrijk is dat huisdiereigenaren er voor zorgen dat de adresgegevens in de databank up-to-date blijven. "Identificeren, registreren en controleren" is dan ook het advies.
Ten onrechte gaan veel huisdierbezitters er vanuit dat de dierenarts die het huisdier chipt ook zorgt voor de registratie. Dit is echter lang niet altijd het geval. Sommige dierenartsen doen dit wel, anderen geven de eigenaar een foldertje mee waarop staat hoe men de registratie zelf kan regelen. Dit wordt echter vaak niet begrepen of vergeten. Ook als een huisdier wel geregistreerd is, wordt er vaak niet aan gedacht om een telefoonnummer- of adreswijziging door te geven. Dat is betreurenswaardig want bij het vermist raken van een dier heeft de vinder niets aan alleen een chipnummer zonder de daaraan gekoppelde gegevens van de eigenaar.
Geen opmerkingen: