Ads Top

Première ID-Swiper tijdens Vierdaagsefeesten Nijmegen

Tijdens de Nijmeegse Vierdaagsefeesten beleeft de ID-Swiper haar première. Dit door 'Nuchter, kenniscentrum leeftijdsgrenzen' ontwikkelde apparaat stelt snel, simpel en doeltreffend de leeftijd van jongeren vast. Dit maakt het controleren van leeftijdsgrenzen gemakkelijker en voorkomt dat jongeren alcoholische producten kopen. Tijdens de Vierdaagsefeesten werkt Nuchter hiervoor samen met IrisZorg en GGD Regio Nijmegen. Jongeren van zestien jaar of ouder kunnen tijdens de Vierdaagsefeesten in Nijmegen een polsbandje uitgereikt krijgen waarmee zij alcoholverkopers duidelijk maken dat zij oud genoeg zijn om alcoholische drank te mogen kopen. Het polsbandje ontvangen zij bij een EHBO-post, nadat het identiteitsbewijs van de desbetreffende persoon is ingelezen door een ID-Swiper. Dus: 'Alcohol mee? Swipe je ID!'
De ID-Swiper is ontwikkeld in opdracht van Nuchter, het in Nijmegen gevestigde kenniscentrum leeftijdsgrenzen. Het apparaat is er in twee versies, de standaard versie en een handzaam formaat, welke ingezet kunnen worden bij supermarkten, slijterijen, horecagelegenheden en evenementen. Deze nieuwe vorm van leeftijdsverificatie is behalve voor alcohol ook bruikbaar voor andere leeftijdsgebonden producten zoals tabak, bij bioscoopbezoek of in coffeeshops.
De werkwijze van de ID-Swiper is eenvoudig: bij de ingang, kassa of bar wordt de identiteitskaart, het paspoort of rijbewijs van de bezoeker gescand en het apparaat geeft direct de leeftijd of leeftijdscategorie van de desbetreffende persoon aan door middel van tekst, een geluidssignaal en een rood of groen lampje. Zo kan de alcoholverstrekker snel, doeltreffend en onmiskenbaar vast te stellen of de aspirant-koper voldoet aan de wettelijke leeftijdsgrens voor alcohol. Het 'swipen' van een ID is niet alleen sneller dan een fysieke controle, het voorkomt ook misverstanden, zoals het verkeerd terugrekenen van een geboortedatum, en het neemt de sociale druk weg bij alcoholverkopers. Vooral caissières in supermarkten blijken in de praktijk namelijk moeite te hebben met het vragen van een ID aan de klant. Ondernemers die alcoholhoudende producten verkopen, zijn echter verplicht om vast te stellen of iemand die alcohol wil kopen aan de wettelijke leeftijd voldoet. De ID-Swiper is voor ondernemers een hulpmiddel om te komen tot een sluitende leeftijdsvaststelling.  Donderdagavond 22 juli komt Lea Bouwmeester, lid van de Tweede Kamer voor de PvdA, een 'swipe' verrichten en daarmee wordt de ID-Swiper officieel in gebruik genomen. Lea Bouwmeester heeft ondermeer verslaving en verslavingszorg in haar portefeuille.

1 opmerking:

  1. Geweldig. Een super ontwikkeling wat ook veel toekomst zou kunnen hebben in de event & horeca branche. Een leuke manier als ID. Zo heeft Coca Cola dit gebruikt om bezoekers van hun brand event diverse activiteiten te "like" via het koppelen van het RFID systeem met de Facebook accounts van bezoekers. Wellicht dat idols niet meer voor smsjes hoeft te vragen, maar om likes via ID swipers op social medias te vragen!

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.