Omnichannel in de mode ‘boost’ voor RFID-implementaties
Tien Nederlandse en Belgische bedrijven actief in de
modeketen – met o.a. GIKS Mode , Komono , Van de Velde, Bel&Bo,
Scapa, G-Star Raw, Wolkyshop en Dobotex– hebben hun kennis en ervaringen
gedeeld over hun RFID implementaties in de nieuwe expertgroep RFID in
de mode in de Benelux.
Technische en organisatorische barrières vormen
het grootste struikelblok bij het implementeren van RFID. Met de
ervaring en business cases die bedrijven hebben opgedaan en gedeeld
binnen de expertgroep RFID zijn de initiatiefnemers van de expertgroep
- GS1 Nederland, GS1 Belgium & Luxembourg, vLm community Fashion
Logistiek en het VIL (Vlaams Instituut Logistiek) - ervan overtuigd dat
de modesector klaar is voor sectorbrede grootschaligere implementaties
met RFID.
De online consument zet de
bestaande businessmodellen onder druk. Modebedrijven hebben geïnvesteerd
in digitale media en achterliggende (IT-)systemen om hun klanten ook
online zo goed mogelijk te bedienen. Ze stappen daarom in toenemende
mate over op RFID. “Nu de barrières zo langzamerhand tot het verleden
gaan behoren, de prijzen van tags dalen zijn de voordelen van RFID niet
meer weg te wuiven.”, aldus de vier initiatiefnemers.
Alle
voordelen voor zowel leveranciers als retailers, zorgt voor een sterk
gegroeide interesse in het gebruik van RFID op itemniveau. In de nieuwe Expertgroep RFID in Fashion in de Benelux met als initiatiefnemers GS1 Nederland, GS1 Belgium & Luxembourg, vLm
community Fashion Logistiek en het VIL (Vlaams Instituut Logistiek)
hebben de bedrijven afgelopen jaar gewerkt om samen tot oplossingen in
de modesector te komen.
Het doel van de nieuwe
Expertgroep RFID in Fashion in de Benelux is om ervaringen uit te
wisselen, drempels voor een brede implementatie te verlagen en de
opgebouwde praktijkkennis ter beschikking te stellen aan de gehele
markt. Zo hoeft niet iedereen het wiel opnieuw uit te vinden, zijn de
marktspelers beter op elkaar afgestemd en wordt de implementatie van
RFID goedkoper.
Als
de RFID-technologie breed zal worden toegepast, dan staat de logistieke
keten revolutionaire veranderingen te wachten. Omdat elk individueel
item snel kan worden geïdentificeerd, neemt bij leveranciers de
accuratesse van de orderpicking en orderverzending met maar liefst
tachtig procent toe. Fouten in de verzending worden nagenoeg
geëlimineerd en dat betekent dat er dan nog maar een tiende nodig is van
de tijd die retailers doorgaans nodig hebben voor de goederenontvangst.
Geen opmerkingen: