Ads Top

Omnichannel in de mode ‘boost’ voor RFID-implementaties

Tien Nederlandse en Belgische bedrijven actief in de modeketen – met o.a. GIKS Mode , Komono , Van de Velde, Bel&Bo, Scapa, G-Star Raw, Wolkyshop en Dobotex– hebben hun kennis en ervaringen gedeeld over hun RFID implementaties in de nieuwe expertgroep RFID in de mode in de Benelux. 
 
Technische en organisatorische barrières vormen het grootste struikelblok bij het implementeren van RFID. Met de ervaring en business cases die bedrijven hebben opgedaan en gedeeld binnen de expertgroep RFID zijn de initiatiefnemers van de expertgroep - GS1 Nederland, GS1 Belgium & Luxembourg, vLm community Fashion Logistiek en het VIL (Vlaams Instituut Logistiek) - ervan overtuigd dat de modesector klaar is voor sectorbrede grootschaligere implementaties met RFID.

De online consument zet de bestaande businessmodellen onder druk. Modebedrijven hebben geïnvesteerd in digitale media en achterliggende (IT-)systemen om hun klanten ook online zo goed mogelijk te bedienen. Ze stappen daarom in toenemende mate over op RFID. “Nu de barrières zo langzamerhand tot het verleden gaan behoren, de prijzen van tags dalen zijn de voordelen van RFID niet meer weg te wuiven.”, aldus de vier initiatiefnemers.

Alle voordelen voor zowel leveranciers als retailers, zorgt voor een sterk gegroeide interesse in het gebruik van RFID op itemniveau. In de nieuwe Expertgroep RFID in Fashion in de Benelux met als initiatiefnemers GS1 Nederland, GS1 Belgium & Luxembourg, vLm community Fashion Logistiek en het VIL (Vlaams Instituut Logistiek) hebben de bedrijven afgelopen jaar gewerkt om samen tot oplossingen in de modesector te komen.

Het doel van de nieuwe Expertgroep RFID in Fashion in de Benelux is om ervaringen uit te wisselen, drempels voor een brede implementatie te verlagen en de opgebouwde praktijkkennis ter beschikking te stellen aan de gehele markt. Zo hoeft niet iedereen het wiel opnieuw uit te vinden, zijn de marktspelers beter op elkaar afgestemd en wordt de implementatie van RFID goedkoper.

Als de RFID-technologie breed zal worden toegepast, dan staat de logistieke keten revolutionaire veranderingen te wachten. Omdat elk individueel item snel kan worden geïdentificeerd, neemt bij leveranciers de accuratesse van de orderpicking en orderverzending met maar liefst tachtig procent toe. Fouten in de verzending worden nagenoeg geëlimineerd en dat betekent dat er dan nog maar een tiende nodig is van de tijd die retailers doorgaans nodig hebben voor de goederenontvangst.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.