Ads Top

Digitale transformatie goed voor modesector

Inventariseren van de winkelvoorraad was tot voor kort tijdrovend en kostbaar. De GS1 expertgroep RFID in de mode is hier helder over: RFID biedt soelaas. Terwijl het thema voorraadnauwkeurigheid onverminderd groot blijft, is er in de modesector steeds meer interesse in toepassingen voor een betere klantervaring. Want hoe mooi is het als u kunt gaan linken naar zaken als productinformatie, instructies of promoties? Gewoon door de GS1 artikelcode (GTIN/EAN) online te gebruiken met de GS1 Digital Link standaard. Met RFID én GS1 Digital Link kun je een complete winkelervaring bieden

Het goed kunnen beheren van voorraden is cruciaal voor retailers. En met RFID kunnen bedrijven voor een ‘single point of truth’ zorgen: inzicht in de voorraad, waar die zich ook bevindt. Realtime inzicht in voorraad zorgt voor tijdsbesparing en een optimale beschikbaarheid van items, online en in winkels.

De Italiaanse Universiteit van Parma voerde in 2020 een onderzoek uit naar de adoptie van RFID in opdracht van GS1 Nederland. Met de cijfers uit dat onderzoek hoeft niemand meer te twijfelen of RFID van toegevoegde waarde is. Bedrijven die RFID gebruiken lieten zien dat de voorraadbetrouwbaarheid steeg van 60-70% naar 99-100%, het tellen van voorraad tot 90% minder tijd kost en de verkoop verbeterde met omzetstijgingen tot 21%.

De expertgroep RFID ziet dan ook een toekomst waarin alle kledingitems een digitale identiteit zullen hebben. Nike heeft bijvoorbeeld al een unieke digitale identiteit voor alle producten die Nike-producten authentiek maakt. Ze gebruiken die van productie tot ‘consumer engagement’ en daar kan GS1 Digital Link een grote rol in spelen. Ook modebedrijven PVH, stichd en Suitsupply zijn de mogelijkheden van GS1 Digta Link aan het verkennen.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.