Ads Top

47 jaar barcode: digitalisering begon met eerste barcodescan


De eerste barcodescan op 26 juni 1974 in een Amerikaanse supermarkt is een historisch hoogtepunt in de wereld van zakendoen. Nog altijd spelen barcodes een sleutelrol voor bedrijven in het digitaliseren en verduurzamen van hun business. We gaan van barcodes naar 2D codes (QR) en productpaspoorten.

Het is inmiddels vijftig jaar geleden dat Captains of Industry hun handtekening zetten om de ‘universele productcode’ te gebruiken. Die memorabele bijeenkomst effende het pad voor een lange samenwerking waarin handel en industrie samen hun ketenprocessen optimaliseerden. Een Marsh supermarkt in de Amerikaanse staat Ohio werd als eerste winkel in 1974 met scanners uitgerust. Twee jaar later volgde Nederland toen Albert Heijn keek naar het eerste product dat met een barcode langs de kassa ging in zijn winkel in Heemskerk.

Vandaag de dag, nu er behoefte is aan veel meer informatie over producten, staan de bedrijven en hun Captains of Industry voor nieuwe uitdagingen. De wereldwijde transitie is dat consumenten en bedrijven elk product op zijn unieke reis willen kunnen volgen. Daarin spelen technologie, productdata en de versmelting van online en offline een hoofdrol. Dan hebben we het over veiligheid van patiënten, over betrouwbare producten voor consumenten, maar ook om recycling van producten en dus verduurzaming.

Digitalisering opent nieuwe deuren voor bedrijven, om goed inzicht te krijgen in hun ketenprocessen: van de herkomst van hun producten, het inzicht in de voorraden, het bieden van excellente productinformatie tot snelle en betrouwbare leveringen. Daarbij hoeft een technologische ontwikkeling niet altijd te bestaan uit het maken van nieuwe dingen. Ook het doorontwikkelen van bestaande technologie biedt kansen, zoals de nieuwe barcode laat zien. Het is de GS1 Digital Link, die via een 2D-code (bijvoorbeeld een QR) de toegang vergemakkelijkt tot aanvullende productgegevens zoals ingrediënten, gebruiksaanwijzingen, traceerbaarheid of verhalen die nieuwe waarde overbrengen en toevoegen.

De barcodes gebruiken om informatie in systemen én op het internet te ontsluiten is de toekomst. Als je allemaal op dezelfde manier het nummer uit de GS1 barcode gebruikt in webadressen, spreekt iedereen in de business weer dezelfde taal. Fabrikant, retailer, appbouwer of consument gebruiken dezelfde barcode (met GTIN) om op maat informatie te tonen.

Met accurate en betrouwbare data blijven bedrijven aansluiting houden bij de snel veranderende klant en de snel veranderende wettelijke eisen. Een transparante keten krijg je als je alle stappen in de keten minutieus op een rij zet om de hele levenscyclus van een product in kaart te brengen en daarbij GS1 standaarden gebruikt. Het gaat om het juist en correct kunnen identificeren van producten en vervolgens betrouwbaar productdata te kunnen uitwisselen.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.