Ads Top

Barcodes klaar voor de toekomst

 


De barcode die nu op productverpakkingen staat, biedt beperkte mogelijkheden om informatie te verstrekken. Nadert het tijdperk van de barcode zijn einde? Of het nu gaat om de reis van een product van herkomst tot na verkoop te kunnen volgen of direct met consumenten kunnen communiceren, over bijvoorbeeld herkomst, garantie, terugroepactie, aanbiedingen of houdbaarheid. GS1 ziet dat wereldwijd de supply chain steeds meer de overgang maakt naar tweedimensionale (2D) codes die meer data kunnen bevatten.

Sinds de introductie van de barcode in 1974 is de wereld aanzienlijk veranderd. De eisen voor meer en betere informatie zijn toegenomen. De technologie schrijdt voort en de verwachtingen rondom het beschikbaar stellen van productdata nemen toe. GS1 heeft met de 2D codes de middelen om moderne toeleveringsketens en consumentenbehoeften te ondersteunen.

Elke volgende generatie barcode(s) zal meer informatie over het product bevatten. Of het nu informatie is voor je handelspartner, wettelijke eisen of voor de consument. GS1 barcodes blijven de sleutel om allerlei informatie te ontsluiten.

Bedrijven streven ernaar om de interoperabiliteit van informatiesystemen te vergroten om inzicht in de toeleveringsketen mogelijk te maken. Daarnaast zijn de verwachtingen van consumenten voor rijke, kwalitatief goede informatie gestegen sinds smartphones essentiële winkeltools werden. Met 2D codes, zoals de GS1 QR code en de GS1 DataMatrix, kun je veel meer informatie digitaal beschikbaar stellen.

Dat gaat veel verder dan de pure identificatiefuncties. Informatie over allergenen en ingrediënten, over de herkomst van het product, het voorkomen van verspilling in de keten door betere voorraadbeheersing, het dynamisch afprijzen tot aan het afrekenen aan de kassa en het digitale aankoopbonnetje dat in je mailbox terechtkomt. Het kan allemaal met 2D.

Volgens de resultaten uit het onderzoek ‘Powering the Future of Retail’ uitgevoerd door GS1 US en VDC Research, ondersteunt 82% van de retailers en 92 procent van de merkfabrikanten de overgang van de huidige barcode naar een datarijke, tweedimensionale (2D) barcode in de komende één tot vijf jaar.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.