Ads Top

QR-code van GS1, essentiële tool voor marketing

Vanaf 2027 wordt de bekende barcode vervangen voor de QR-code van GS1. Een multifunctionele code die zowel bij de kassa als met je mobiele telefoon gescand kan worden en de gewenste informatie oproept. Het nieuwe product combineert de artikelcode (GTIN) met de mogelijkheden van een QR-code en is voor marketing een grote kans om de waarde van jouw merk en product te verhogen.

In 2021 introduceerde GS1 de QR-code van GS1, de nieuwe standaard die de reguliere barcode gaat vervangen. De QR-code van GS1 is een GS1 Digital Link waarin ook de artikelcode (GTIN) is opgenomen. Deze QR-code kan hierdoor door zowel de supermarktkassa [vanaf eind 2027] als bijvoorbeeld de camera van een mobiele telefoon gescand worden en roept afhankelijk van de gebruikte applicatie bepaalde productinformatie of een webpagina op.

Dit betekent dat dezelfde code die gebruikt wordt om af te rekenen ook door andere gebruikers gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld door consumenten om meer informatie over een product te vinden of deel te nemen aan een actie. Of door een magazijnmanager die relevantie productinformatie zoals batch- en lotnummers of de houdbaarheidsdatum op wil zoeken. Het grote verschil: de QR-code van GS1 kan dus in de hele keten gebruikt worden.

De QR-code van GS1 biedt ook meer mogelijkheden; van traceerbaarheid en veiligheid tot duurzaamheid en voorraadbeheer. Maar het stopt niet bij de voordelen voor de keten, ook op het gebied van marketing biedt de QR-code van GS1 kansen. En die kansen gaan verder dan dat er door het gebruik van één QR-code meer ruimte ontstaat op het product dan bij de barcode.

Het begint natuurlijk bij de kansen voor directe communicatie met de consument. Zij krijgt door het scannen van de QR-code toegang tot bijvoorbeeld promoties, reviews, recepten, gebruiksaanwijzingen en merk- en productinformatie. Die interacties zijn overigens ook meetbaar, wat maakt dat je veel gerichter kan meten en (bij)sturen. Een belangrijk asset in een steeds meer data gestuurde wereld.

Daarnaast maakt de code het mogelijk om de samenwerking met partners en externe partijen verder te stroomlijnen. Door productinformatie volgens de GS1 standaard aan te bieden wordt het voor bijvoorbeeld applicatieontwikkelaars makkelijker om jouw product op de juiste manier in hun applicatie te gebruiken.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.