Ads Top

De brug tussen het fysieke product en zijn digitale identiteit

Bedrijven willen weten wat consumenten bezighoudt en consumenten zoeken steeds vaker productinformatie op internet. Die twee werelden komen samen met GS1 Digital Link. “Door de GS1-code op te nemen in een webadres krijgt het artikel een digitale identiteit en kun je deze in de toekomst linken met allerlei informatie over het product”, aldus innovatiemanager Frits van den Bos van GS1.

De standaard GS1 Digital Link maakt het straks mogelijk om eenvoudig en efficiënt de link te leggen tussen een product en verschillende webapplicaties. Een uitkomst in een tijdperk waarin consumenten altijd en overal winkelen en vragen om productinformatie en transparantie.

Frits van den Bos, innovatiemanager bij GS1 Nederland: “Bedrijven die barcodes scannen, hebben in hun systemen gegevens gekoppeld aan een barcodenummer. Door deze nummers ook in webadressen te gebruiken, kun je producten linken met informatie in webapplicaties. Het maakt het mogelijk om producten te scannen en zo informatie over dat product informatie te verzamelen op het internet."

"Een consument wil bijvoorbeeld weten waar hij een product het beste kan kopen. Of hij zoekt naar allergie-informatie, of naar de gebruiksaanwijzing van zijn nieuwe televisie. Bij al deze vragen moet je aangeven om welk product het gaat. En dan is de GS1-code wel zo handig. Die staat immers toch op alle producten en kun je scannen.”

GS1 Digital Link biedt bedrijven en consumenten in de toekomst een schat aan nieuwe mogelijkheden. Volgens Van den Bos is het voor consumenten interessant omdat ze allerhande relevante informatie (herkomst, gebruik, (afval)verwerking) over een product kunnen opzoeken. “Een fabrikant kan vervolgens zien hoe vaak zijn product wordt gescand en hierover vragen beantwoorden. Dit kan hem helpen om zijn product en de marketing ervan te verbeteren.”

Het webadres dat met GS1 Digital Link wordt gekoppeld aan de barcode, is doorgaans van het bedrijf dat het product maakt. Toch kan het ook voor retailers interessant zijn zegt Van den Bos. “Retailers kunnen ook informatie verstrekken bij barcodes, die door hun klanten worden gescand. In de retail (web)applicatie wordt de klant dan direct doorverwezen naar deze informatie. Maar ook voor bijvoorbeeld het tracken en traceren van postpakketten kan de nieuwe standaard een uitkomst bieden.”

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.