Ads Top

Adidas in de startblokken voor RFID in Europa

De ommekeer in Rusland volgde na de introductie van RFID-technologie. Door alle artikelen te voorzien van RFID-tags, kon de winkelvoorraad online zichtbaar worden gemaakt. Dat leverde niet alleen een verbetering van de service op, maar ook extra omzet. Want wat bleek na analyse van de data? Door de levertijd met twee dagen te reduceren, verkocht adidas opeens geen 30 procent, maar 50 procent van alle verzonden artikelen. Of anders gezegd: het aantal retouren daalde met maar liefst twintig procent.

Behalve in Rusland zijn inmiddels ook de adidas-winkels in de Verenigde Staten voorzien van RFID-technologie. Daarnaast levert adidas ook producten met RFID-tags aan klanten uit het groothandelskanaal in deze landen, evenals aan enkele specifieke Europese retailers met alleen direct shipments. De tags op die producten worden zoveel mogelijk in de fabrieken aangebracht. Die methode geniet de voorkeur. En alleen bij hoge uitzondering worden in distributiecentra tags aangebracht. Vanuit operationeel en financieel oogpunt is dat op grote schaal niet te doen, stelt adidas.

Hoe worden de tags op de producten aangebracht? Als het om kleding gaat, gebruikt adidas twee methoden: het innaaien van tags en het bevestigen van hangende tags. Welke keuze het sportmerk maakt, hangt af van de kosten, de volwassenheid van de markt en de ‘use’-cases in specifieke markten. Of bij schoenen de tags links of rechts worden aangebracht, hangt af van meerdere criteria. Denk onder meer aan de inrichting en complexiteit van bestaande processen in distributiecentra en winkels.

Ook in Nederland groeit de vraag van retailers naar producten met RFID-tags. Het besluit om alle producten in Europa standaard van tags te voorzien, is door adidas nog niet genomen. Als zij hier aan de slag gaat met RFID, zal die technologie altijd als eerste worden uitgerold naar de eigen winkels. Maar of dat gebeurt, hangt af van de vraag van de groothandelsklanten. Er moet een bepaald kantelpunt worden bereikt voordat RFID op grote schaal kan worden ingevoerd.

Of het taggen van producten in Europa een zinvolle investering is, wordt bepaald door de ‘return on investment’. Verschillende factoren kunnen die positief beïnvloeden, zoals de verbetering van de voorraadbetrouwbaarheid en de beschikbaarheid op de winkelvloer. Daarnaast kijkt adidas naar de investeringskosten en de operationele kosten: wat kost het om een paar sneakers van een tag te voorzien? Op basis van de eigen prioriteiten en van de vraag uit de markt kijkt adidas welke markten na Rusland en de Verenigde Staten als eerste in aanmerking komen voor het taggen van alle producten.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.