Ads Top

Wetenschap ziet RFID in mode volwassen worden

‘We gaan met RFID de vroege volwassenheidsfase in’, stelt de Universiteit van Parma na wetenschappelijk onderzoek naar de wereldwijde RFID adoptie in de mode. GS1 Nederland draagt sinds kort bij aan het onderzoek. Het onderzoek laat zien dat na voorraadnauwkeurigheid en procesautomatisering nu ook omnichannel de voornaamste reden is om met RFID te starten.

De studie ‘RFID-barometer in de detailhandel’ door de Italiaanse universiteit van Parma onderzocht naast de enorme berg nuttige literatuur die over RFID beschikbaar is, het gebruik van RFID door bijna 100 bedrijven, de inzet van RFID in 23.400 winkels én het jaarlijks gebruik van ruim 1 miljard tags. De gegevens over het gebruik van RFID gaan terug tot 2001.

Het doel van de studie is om een uitgebreid en actueel overzicht op te bouwen over en voor het gebruik van RFID. Het resultaat is dat er nu een internationale benchmark is met projecten en hun status. In de database staat informatie over hoe bedrijven RFID inzetten, waar zij waarde in hun bedrijfsproces creëren en welke trends er zijn.

Retailers lopen het risico in de categorie 'achterblijvers' te vallen
Bedrijven die nu aan de slag gaan met RFID, kunnen we nu niet meer zien als technologie-innovators of ‘early adopters’. De inzet van RFID binnen bedrijven groeit.

In de modesector die goed is voor jaarlijks ongeveer 80 miljard omzet, is de potentie van RFID enorm. Het onderzoek laat duidelijke resultaten zien:
•    De voorraadbetrouwbaarheid gaat van 60-70% naar 99-100%
•    Voorraden tellen kost tot wel 90% minder tijd
•    Verkoop wordt beter met omzetstijgingen van 1–21%

Al jaren staan procesautomatisering en een betrouwbaar inzicht in voorraad aan top van de toepassingen voor RFID. Met de internetrevolutie krijgen bedrijven te maken met nieuwe uitdagingen. Want hoe weten retailers wat er precies waar op voorraad ligt als ze geen RFID gebruiken? Nu al zien een aantal retailers dat na implementatie van RFID het aantal annuleringen van online orders met 30 tot 60 procent vermindert. Voor steeds meer bedrijven zijn dit belangrijke redenen om RFID voor omnichannelactiviteiten in te zetten.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.