Ads Top

Steeds meer producten digitaal geboren met GS1 Digital Link

Bijna een halve eeuw na de historische eerste 'piep' van de barcode, is er nu een nieuwe standaard ontstaan die de fysieke wereld met het internet verbindt: GS1 Digital Link.

Deze standaard breidt de kracht en flexibiliteit van de GS1-codes uit door ze deel uit te laten maken van het web. Dit biedt merkfabrikanten de flexibiliteit om met ̩̩n enkele code op het product verschillende ervaringen te leveren aan verschillende partijen. Van consumenteninformatie tot informatie over traceerbaarheid en  API's van zakenpartners. Er is veel meer mogelijk.

De wereldeconomie wordt gedreven door allerlei goederenstromen. Daarin gebeurt heel veel: elk item wordt ergens gemaakt van materialen, onderdelen of ingrediënten die ergens anders vandaan komen. Het wordt verpakt, staat op pallets, wordt verzonden, gedistribueerd, besteld, verkocht en geleverd. En uiteindelijk weggegooid, (gedeeltelijk) gerecycled of doorverkocht.

Terwijl consumenten en overheden meer transparantie over producten eisen, werken fabrikanten aan een transformatie om hieraan te beantwoorden. Hier toont GS1 Digital Link zijn kracht: door simpelweg het nummer uit de GS1-code te gebruiken, brengt het online allerlei productinformatie beter in beeld. Op elk punt in het traject kun je van elk product op itemniveau gegevens koppelen. Gedigitaliseerde data zorgen voor zichtbaarheid, validatie en real-time intelligentie in de hele keten. Elk product kan smartphone-interactief zijn, handelen met point-of-sale systemen en verbinding maken met het internet Рallemaal met ̩̩n code op het product.

GS1 Digital Link zet de wereldwijd geaccepteerde identificatiecodes om in een webadres. Met behulp van een aanpasbare 'resolver' kunnen (merk)fabrikanten verschillende scans van dezelfde identificatiecode naar passende eindbestemmingen sturen. Zo zal een scan met een ‘magazijntoepassing’ naar een hele andere informatie leiden dan een scan met een ‘consumententoepassing’. Bovendien kunnen er real-time aanpassingen worden gedaan, wat bijvoorbeeld bij een recall erg nuttig kan zijn.

Met een zorgvuldig gestructureerde URL heb je de mogelijkheid om de GTIN uit te breiden met batch- of itemnummers. Dat maakt het artikel eenvoudiger en beter te begrijpen, zoals de oogstgegevens bij wijn, de productiebatch bij railonderdelen, of een enkele productidentificatie voor een kunstwerk. Om het gewenste detailniveau van productinformatie te bereiken, kunnen ze allemaal worden opgenomen in één gestandaardiseerde URL, die op zijn beurt kan worden toegevoegd aan het product met behulp van een passende gegevensdrager, zoals een 2D-code (QR-code of Data Matrix) of RFID-tag.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.