Amazon Go: het einde van de barcode én de doorbraak van RFID?
Online retailer Amazon komt met een supermarkt zonder
kassa's. Een stenen winkel waar de consument incheckt met een app en
zodra zij de winkel verlaat automatisch afrekent. Een winkel vol
technologie, zoals o.a. RFID. Betekent dit het einde van de barcode én
de doorbraak van RFID?
Na de
streepjescodes kwamen de handscanners (AH en Jumbo), bestemd om alles
wat je in de mandje stopt zelf te scannen. In deze nieuwe supermarkt,
Amazon Go genaamd, scannen klanten hun smartphone als ze binnenkomen,
aldus Reuters. Vervolgens stoppen ze artikelen in hun mandje of direct in hun tas.
Met
behulp van sensoren wordt gemeten welke artikelen mensen hebben gepakt.
Voor alle dingen die ze oppakken en niet terugzetten, wordt automatisch
afgerekend met behulp van hun Amazon-account. Klanten kunnen zo de
winkel uitlopen zonder af te rekenen bij een kassa.
Het
was (wijlen) Albert Heijn die in 1974 de streepjescode vanuit de VS in
Europa introduceerde. De barcode maakte voor de consument snel afrekenen
bij de kassa mogelijk. En belangrijker:de meest gebruikte barcode – de identificatiecode van 13 cijfers- maakte veel grotere efficiency mogelijk in de logistieke keten.
Producten die zijn voorzien van een RFID-chip (Radio
Frequency Identification) kunnen tot op detailniveau (dat ene pakje)
worden geïdentificeerd. In de Amazon Go winkel, van bijna 170 vierkante
meter, zijn talloze sensoren geplaatst die registreren welke producten
de klanten uit de schappen halen. De gekozen boodschappen belanden in de
virtuele winkelkar van de bezoeker.
In de Volkskrant vindt
Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit
Groningen het vernieuwende concept van Amazon een 'interessante
ontwikkeling in een detailhandelsmarkt die steeds meer bouwt op
zelfbediening'. Volgens de hoogleraar is wachten voor de kassa een van
de grootste irritatiepunten van winkelende mensen. Toch zal het volgens
hem nog tientallen jaren duren voordat Nederlandse supermarkten deze
nieuwe technologie overnemen.
Pieter
Maarleveld, directeur GS1 Nederland: “De barcode is goedkoop,
identificeert feilloos producten en is nog altijd efficiënt voor het
logistieke proces. Toch zien we internationaal dat RFID steeds vaker
opduikt. Vooral in de modesector. Dit initiatief van Amazon om RFID in
de supermarkt toe te passen is een buitengewoon interessante
ontwikkeling die wij met belangstelling volgen.”
“Het
nummer is én blijft de sleutel tot de informatie. Of de nummers zijn
verwerkt in een barcode met haar streepjes of in een (RFID)-chip, is
niet zo belangrijk. De identificatie - het nummertje - blijft
hetzelfde.”, zo besluit Maarleveld zijn betoog.
Geen opmerkingen: