Ads Top

Amazon Go: het einde van de barcode én de doorbraak van RFID?

Online retailer Amazon komt met een supermarkt zonder kassa's. Een stenen winkel waar de consument incheckt met een app en zodra zij de winkel verlaat automatisch afrekent. Een winkel vol technologie, zoals o.a. RFID. Betekent dit het einde van de barcode én de doorbraak van RFID?

Na de streepjescodes kwamen de handscanners (AH en Jumbo), bestemd om alles wat je in de mandje stopt zelf te scannen. In deze nieuwe supermarkt, Amazon Go genaamd, scannen klanten hun smartphone als ze binnenkomen, aldus Reuters. Vervolgens stoppen ze artikelen in hun mandje of direct in hun tas.

Met behulp van sensoren wordt gemeten welke artikelen mensen hebben gepakt. Voor alle dingen die ze oppakken en niet terugzetten, wordt automatisch afgerekend met behulp van hun Amazon-account. Klanten kunnen zo de winkel uitlopen zonder af te rekenen bij een kassa.

Het was (wijlen) Albert Heijn die in 1974 de streepjescode vanuit de VS in Europa introduceerde. De barcode maakte voor de consument snel afrekenen bij de kassa mogelijk. En belangrijker:de meest gebruikte barcode – de identificatiecode van 13 cijfers- maakte veel grotere efficiency mogelijk in de logistieke keten.

Producten die zijn voorzien van een RFID-chip (Radio Frequency Identification) kunnen tot op detailniveau (dat ene pakje) worden geïdentificeerd. In de Amazon Go winkel, van bijna 170 vierkante meter, zijn talloze sensoren geplaatst die registreren welke producten de klanten uit de schappen halen. De gekozen boodschappen belanden in de virtuele winkelkar van de bezoeker.

In de Volkskrant vindt Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen het vernieuwende concept van Amazon een 'interessante ontwikkeling in een detailhandelsmarkt die steeds meer bouwt op zelfbediening'. Volgens de hoogleraar is wachten voor de kassa een van de grootste irritatiepunten van winkelende mensen. Toch zal het volgens hem nog tientallen jaren duren voordat Nederlandse supermarkten deze nieuwe technologie overnemen.

Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland: “De barcode is goedkoop, identificeert feilloos producten en is nog altijd efficiënt voor het logistieke proces. Toch zien we internationaal dat RFID steeds vaker opduikt. Vooral in de modesector. Dit initiatief van Amazon om RFID in de supermarkt toe te passen is een buitengewoon interessante ontwikkeling die wij met belangstelling volgen.”

“Het nummer is én blijft de sleutel tot de informatie. Of de nummers zijn verwerkt in een barcode met haar streepjes of in een (RFID)-chip, is niet zo belangrijk. De identificatie - het nummertje - blijft hetzelfde.”, zo besluit Maarleveld zijn betoog.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.