Voor het investeren in RFID is geen lef nodig
De voordelen bij een belangrijk proces als het hebben van de juiste voorraad zijn helder, de juiste artikelen in de juiste aantallen op het juiste moment in het juiste schap. Nu ligt de voorraadbetrouwbaarheid in kledingwinkels rond de 63 procent. Met RFID schiet de betrouwbaarheid van voorraden omhoog naar 95 procent.
Is voorraadbeheer zo belangrijk? “Ja”, zegt Loek Boortman van de expertgroep RFID in de mode en CTO GS1 Nederland. “Het kan bijvoorbeeld omzetverhoging opleveren, door minder nee-verkoop. Klanten die nooit meer misgrijpen. En een beter rendement door een kleinere voorraad met een hogere omloopsnelheid. Door de snelle collectiewisselingen in de mode een belangrijk winstpunt. Bovendien zorgt het werken met RFID voor een enorme procesverbetering. Eenmaal begonnen zullen de voordelen voor zich spreken en zal de olievlek al snel groter worden.”
Voor retailers betekent het gebruik van RFID dat nagenoeg elk item traceerbaar is door de gehele keten, tot en met het winkelschap. Dit betekent hogere voorraadbetrouwbaarheid in de winkel aan het einde van het seizoen. Ligt de voorraadbetrouwbaarheid nu rond de 63%, met RFID is de betrouwbaarheid van voorraden met 95% nagenoeg volledig. Doordat kledingwinkels weten wat ze op de rekken hebben hangen verminderen ze de out-of-stocks met de helft.
Modebedrijven stappen in toenemende mate over op RFID. “Nu de barrières zo langzamerhand tot het verleden gaan behoren, de prijzen van tags dalen, zijn de voordelen van RFID niet meer weg te wuiven”, aldus Loek Boortman. Het gebruik van RFID op itemniveau biedt eenvoudigweg meer voordelen, waardoor deze bedrijven zich niet hebben weerhouden om RFID te implementeren.
In 2010 sprak het voorbeeld van de RFID-invoering bij de 160 winkels van House of Gerry Weber al tot de verbeelding. In alle 25 miljoen kledingstukken van Gerry Weber werd een RFID-label genaaid door circa 240 producenten. Het modehuis investeerde circa 2,7 miljoen. Deze investering werd in circa 2 jaar terugverdiend. Naast deze investering zijn er de jaarlijkse kosten voor de RFID-tags, circa 2 miljoen euro, inclusief het innaaien door de producenten.
Loek Boortman: “Het was één van de eerste retailers die succesvol met RFID-technologie aan de slag is gegaan. Anno 2017 zijn er meer bedrijven actief met RFID in de modeketen. Zo delen GIKS Mode, Komono, Van de Velde, Bel&Bo, Scapa, Wolkyshop, Suitsupply, Dobotex hun kennis en ervaringen over hun RFID implementaties in de expertgroep RFID in de mode in de Benelux."
"Iedereen heeft 11 januari de unieke kans om te leren van RFID ervaringsdeskundigen uit de mode. Nooit eerder deelden zoveel ervaringsdeskundigen zo transparant hun ervaringen met RFID implementatie projecten uit eerste hand. Kortom, een uitgelezen en unieke gelegenheid om uw RFID project te kick starten.”
GS1 Nederland organiseert op 11 januari in het Breepark complex in Breda het RFID Benelux event voor de mode. Tijdens dit unieke event delen de leden van de Expertgroep RFID in mode in de Benelux hun successen maar ook hun grootste missers bij de implementatie van RFID in hun eigen bedrijven.
In een viertal workshops bieden de ervaringsdeskundigen van bedrijven als GIKS Mode, Komono, Van de Velde, Bel&Bo, Scapa, Wolkyshop, Suitsupply, Dobotex, een kijkje in hun RFID keuken en delen zij met u praktische handvatten waarmee u direct aan de slag kunt om in uw eigen bedrijf succesvol RFID te gaan implementeren. Experts van GS1 Nederland GS1 Belgilux, vereniging Logistiek Mangement (VLM) en Speerpunt logistiek (VIL) vullen de ervaringsdeskundigen aan met hun kennis op het gebied van RFID tags, Scanners, en middleware en projectmanagement.
Is voorraadbeheer zo belangrijk? “Ja”, zegt Loek Boortman van de expertgroep RFID in de mode en CTO GS1 Nederland. “Het kan bijvoorbeeld omzetverhoging opleveren, door minder nee-verkoop. Klanten die nooit meer misgrijpen. En een beter rendement door een kleinere voorraad met een hogere omloopsnelheid. Door de snelle collectiewisselingen in de mode een belangrijk winstpunt. Bovendien zorgt het werken met RFID voor een enorme procesverbetering. Eenmaal begonnen zullen de voordelen voor zich spreken en zal de olievlek al snel groter worden.”
Voor retailers betekent het gebruik van RFID dat nagenoeg elk item traceerbaar is door de gehele keten, tot en met het winkelschap. Dit betekent hogere voorraadbetrouwbaarheid in de winkel aan het einde van het seizoen. Ligt de voorraadbetrouwbaarheid nu rond de 63%, met RFID is de betrouwbaarheid van voorraden met 95% nagenoeg volledig. Doordat kledingwinkels weten wat ze op de rekken hebben hangen verminderen ze de out-of-stocks met de helft.
Modebedrijven stappen in toenemende mate over op RFID. “Nu de barrières zo langzamerhand tot het verleden gaan behoren, de prijzen van tags dalen, zijn de voordelen van RFID niet meer weg te wuiven”, aldus Loek Boortman. Het gebruik van RFID op itemniveau biedt eenvoudigweg meer voordelen, waardoor deze bedrijven zich niet hebben weerhouden om RFID te implementeren.
In 2010 sprak het voorbeeld van de RFID-invoering bij de 160 winkels van House of Gerry Weber al tot de verbeelding. In alle 25 miljoen kledingstukken van Gerry Weber werd een RFID-label genaaid door circa 240 producenten. Het modehuis investeerde circa 2,7 miljoen. Deze investering werd in circa 2 jaar terugverdiend. Naast deze investering zijn er de jaarlijkse kosten voor de RFID-tags, circa 2 miljoen euro, inclusief het innaaien door de producenten.
Loek Boortman: “Het was één van de eerste retailers die succesvol met RFID-technologie aan de slag is gegaan. Anno 2017 zijn er meer bedrijven actief met RFID in de modeketen. Zo delen GIKS Mode, Komono, Van de Velde, Bel&Bo, Scapa, Wolkyshop, Suitsupply, Dobotex hun kennis en ervaringen over hun RFID implementaties in de expertgroep RFID in de mode in de Benelux."
"Iedereen heeft 11 januari de unieke kans om te leren van RFID ervaringsdeskundigen uit de mode. Nooit eerder deelden zoveel ervaringsdeskundigen zo transparant hun ervaringen met RFID implementatie projecten uit eerste hand. Kortom, een uitgelezen en unieke gelegenheid om uw RFID project te kick starten.”
GS1 Nederland organiseert op 11 januari in het Breepark complex in Breda het RFID Benelux event voor de mode. Tijdens dit unieke event delen de leden van de Expertgroep RFID in mode in de Benelux hun successen maar ook hun grootste missers bij de implementatie van RFID in hun eigen bedrijven.
In een viertal workshops bieden de ervaringsdeskundigen van bedrijven als GIKS Mode, Komono, Van de Velde, Bel&Bo, Scapa, Wolkyshop, Suitsupply, Dobotex, een kijkje in hun RFID keuken en delen zij met u praktische handvatten waarmee u direct aan de slag kunt om in uw eigen bedrijf succesvol RFID te gaan implementeren. Experts van GS1 Nederland GS1 Belgilux, vereniging Logistiek Mangement (VLM) en Speerpunt logistiek (VIL) vullen de ervaringsdeskundigen aan met hun kennis op het gebied van RFID tags, Scanners, en middleware en projectmanagement.
Geen opmerkingen: