Ads Top

Datastad Den Bosch test IoT-sensortechnologie

Data en slimme technologie inzetten om het verkeer in ’s-Hertogenbosch schoner, veiliger en comfortabeler te maken voor iedereen. Dat was het uitgangspunt van een proef, waarmee de gemeente in 2020 startte samen met Mobility Sensing, leverancier van IoT-sensortechnologie.

Op diverse plekken in de stad werden sensoren in het wegdek geplaatst om de verkeersstromen en de conditie van het wegdek te kunnen monitoren. Inmiddels is het sensornetwerk bijna verdubbeld en is er nog een extra functie ontwikkeld, waarmee naast de verkeersintensiteit ook de gemiddelde rijsnelheid van passerende voertuigen afgeleid kan worden.

Deze functie is in het voorjaar van 2022 eerst op kleine schaal getest en wordt nu verder uitgerold naar alle sensors in ’s-Hertogenbosch. Zo ontstaat een optimale dekking van het Bossche stratennetwerk, waarmee uiterst waardevolle gegevens voor planologen en verkeerskundigen worden ingewonnen.

Mobility Lab data-pilot
Startup-programma Mobility Lab koppelde IoT-leverancier Mobility Sensing aan launching customer ’s-Hertogenbosch. Hierdoor kwam de sensortoepassing in een enorme stroomversnelling. In een eerste pilot van 2020-2021, uitgevoerd onder de vlag van Mobility Lab, werden slimme wegdeksensoren verspreid over het stratennetwerk van ’s-Hertogenbosch getest om zo actuele informatie over de verkeersstromen en andere factoren die van invloed zijn op het verkeer zoals temperatuur en neerslag te verstrekken.

Op 20 verschillende plekken in de stad werden er sensoren geplaatst. De wegdeksensoren - genaamd StreetSense - zijn onder verschillende zomerse en winterse weersomstandigheden op robuustheid getest. En wat bleek: de sensoren werkten uitstekend en de ingewonnen data kwamen voor meer dan 99% overeen met bestaande en veel duurdere meetsystemen zoals detectielussen in de weg. Via een online dashboard kunnen verkeerskundigen van de stad vrijwel direct actuele gegevens over het aantal passerende voertuigen inzien. De sensors werken draadloos en zijn niet afhankelijk van de aanwezigheid van een stroom- of datakabel waardoor de installatie- en onderhoudskosten voor de stad minimaal zijn. De vooraf gestelde doelen werden hiermee ruimschoots behaald en dus kreeg de pilot een vervolg met meer sensoren voor nog meer data-inwinning.


Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.