Ads Top

GS1 zet samen met koplopers de toon

Tijdens het GS1 Congres hebben Ahold Delhaize en andere bedrijven zich gecommitteerd aan het gebruik van de QR-code van GS1. Het bedrijf kijkt of de juiste producten in de juiste winkels liggen, zodat het assortiment past bij het klantprofiel van die winkels.

Veel consumenten die willen weten hoe duurzaam producten zijn, van recyclingbedrijven die willen weten hoe ze die producten moeten verwerken en van overheden die eisen dat bedrijven verantwoording afleggen. 

Die data zit vaak vast binnen bedrijven, maar moet door de hele keten stromen, vertelt CEO Mirjam Karmiggelt van GS1 Nederland. 'Wij moeten met elkaar aan tafel om afspraken te maken over hoe we die data vastleggen en delen.'

Dat standaarden belangrijk zijn, beseft de groenten- en fruitsector als geen ander. 'Wij proberen onze producten vanaf het begin tot het eind in de keten data mee te geven. Om voedselveiligheid te kunnen garanderen, maar ook om onze ketens te verduurzamen', stelt directeur Richard Schouten van het GroentenFruit Huis.

Deze brancheorganisatie vertrouwt daarbij op GS1 standaarden zoals de GS1 locatiecode (het Global Location Number (GLN)). Elke boom heeft een eigen locatienummer. Zo kan men per boom vastleggen wat het ras is, maar ook informatie over kwaliteit, voedselveiligheid en certificaten daaraan koppelen.

Ook Dopper heeft inmiddels een Digital Product Passport ontwikkeld. Daarmee is het bedrijf wereldwijd de eerste in de productcategorie herbruikbare waterflessen.

Het delen van duurzaamheidsdata is ook nodig vanwege de wetgeving uit Brussel die grote bedrijven verplicht om elk jaar volgens strakke regels te rapporteren over duurzaamheid. Yvette Heijwegen van AS Watson zit in een GS1 werkgroep op dit gebied. 'Voor deze rapportages hebben we data nodig van onze leveranciers, maar ook de leveranciers van onze leveranciers. Om te voorkomen dat elke partij in de keten op zijn eigen manier data gaat opvragen, willen we samen met andere retailers en leveranciers een standaard dataset voor bijvoorbeeld de CO2-footprint van producten ontwikkelen. Dit is immers een verantwoordelijkheid voor de hele keten.'

Het instrument om al die duurzaamheidsdata te ontsluiten, is de QR-code van GS1 die eind 2027 door alle kassa’s gescand moet kunnen worden en dan waarschijnlijk op de meeste producten staat. Deze QR-code biedt echter veel meer mogelijkheden. Geïntegreerd in de code is de GS1 Digital Link die kan worden gekoppeld aan oneindig veel informatiebronnen. De app waarmee de QR-code wordt gescand, bepaalt welke data de gebruiker te zien krijgt. Dat kunnen gebruiksinstructies zijn, maar ook veiligheids- of recyclinginstructies.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.