Problemen voor houders OV-jaarkaart onaanvaardbaar
Bij het OV-loket komen klachten binnen van OV-jaarkaarthouders die niet kunnen inchecken bij de poortjes van de Amsterdamse metro vanwege een (fictief) negatief saldo op de kaart. Ze moeten hun saldo eerst aanzuiveren bij een automaat en kunnen het niet verschuldigde bedrag vervolgens schriftelijk terugvragen.
De Consumentenbond vindt deze rompslomp onaanvaardbaar voor reizigers die jaarlijks meer dan 3800 euro betalen om onbeperkt met het OV te kunnen reizen.
Reizigers krijgen met het weigerende poortje te maken wanneer ze eerder hebben ingecheckt bij een kaartlezer die nog geen abonnementen herkent. Die noteert dan automatisch een negatief saldo op de kaart, dat moet worden aangevuld om succesvol in te kunnen checken. De oorzaak van de problemen ligt in de gebrekkige samenwerking tussen de vervoersbedrijven, omdat hun systemen onderling niet op elkaar zijn afgestemd. Samen met Reizigersvereniging Rover heeft de bond hen een brandbrief gestuurd met het verzoek dit zo snel mogelijk op te lossen. Om de overgang naar de OV-Chipkaart scherp te kunnen volgen heeft de Consumentenbond eind januari samen met andere organisaties het meldpunt www.ovloket.nl geopend. Reizigers kunnen hier terecht met vragen, problemen en ervaringen over reizen met de OV-Chipkaart.
Geen opmerkingen: