Ads Top

Vier kansen om efficiëntie te verbeteren met RFID-technologie

De retailsector is koploper op het gebied van RFID-technologie en maakt daarmee de weg vrij voor andere sectoren. Retailers optimaliseren complete organisatieprocessen met RFID en gebruiken de technologie voor beveiliging, om voorraden inzichtelijk te maken en te houden, efficiënter te werken, de klantervaring te verbeteren en om nieuwe business-inzichten op te doen. De toenemende vraag naar RFID heeft er bovendien voor gezorgd dat de technologie een grote kwaliteitsontwikkeling heeft doorgemaakt en dat de prijs is gedaald.  

Tyco Integrated Fire & Security benoemt vier kansen op het gebied van RFID-technologie voor andere sectoren, zoals de gezondheidszorg, industrie, logistiek en de voedingsmiddelenindustrie:

1. Optimaliseren van processen: Artikelen of goederen die worden uitgerust met een RFID-tag zijn real time zichtbaar en te volgen. Bedrijven kunnen dus op elk moment nagaan waar een bepaald artikel zich bevindt. Dit is handig voor bijvoorbeeld logistieke bedrijven waarbij tijd, snelheid en locatie essentieel zijn om klanten goed te bedienen. Dankzij RFID kunnen deze bedrijven beter voorspellen op welk moment een bestelling wordt geleverd en effectief inspelen op onverwachte omstandigheden.

2. Realiseren van tijd- en kostenbesparing: RFID kan een antwoord vormen op omslachtige registratieprocessen en administratieve rompslomp. Zorgorganisaties kunnen de technologie inzetten om live en automatisch te registreren waar belangrijke medicijnen, apparatuur en andere medische hulpmiddelen zich bevinden. Dit scheelt veel tijd en kan bovendien onnodige kosten voorkomen. Binnen de zorg zijn er vaak hectische situaties en dan kunnen spullen eenvoudig kwijtraken. Uiteraard biedt dit ook kansen voor bedrijven in andere sectoren, zoals productie en bouw.

3. Inspelen op nieuwe business-inzichten: De analyse van RFID-data resulteert in nieuwe business-inzichten. Met RFID worden eventuele struikelblokken of nieuwe kansen in organisatieprocessen zichtbaar. Zo kan de voedingsmiddelenindustrie de derving van voedsel sterk verminderen door RFID in de keten toe te passen. RFID zou bijvoorbeeld gecombineerd kunnen worden met temperatuursensoren en zo ziet men waar in de keten de omstandigheden optimaler kunnen, zodat het product meer kwaliteit behoudt. 

4. Verbeteren van klantervaring: Het verbeteren van processen aan de achterkant, helpt de klantervaring aan de voorkant te verbeteren. Dit geldt niet alleen in retailbedrijven, waar bijvoorbeeld out-of-stocks tot irritatie leiden, maar ook in bijvoorbeeld industriële organisaties, waar wordt gewerkt met zeer complexe ketens. Onjuiste of vertraagde samenwerking tussen de ketens zorgt voor ontevredenheid bij klanten. Als processen daarentegen vlekkeloos verlopen, is het eenvoudig om beloftes na te komen, de klant proactief op de hoogte te houden en zo hogere klanttevredenheid te realiseren.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.